www.thenextweb.com

www.thenextweb.com

Wadliwy towar – jak zareklamować produkt?

Prawo co dnia przez Zostaw komentarz

Każdy z nas jest konsumentem, dlatego warto, abyśmy byli świadomi praw, jakie przysługują nam z tego tytułu. Jest to ważne, ponieważ wielu z nas nie wie jak zachować się w sytuacji, w której zakupiony towar nie spełnia oczekiwań, jest wadliwy lub miał ukrytą wadę fabryczną. Z myślą o wszystkich takich osobach przygotowaliśmy kilka porad i wskazówek, w których podpowiadamy jak zareklamować produkt.

W grudniu 2014 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o prawach konsumenta, która wprowadziła wiele zmian, których celem było poprawienie sytuacji polskich konsumentów. Ustawa w głównej mierze odnosiła się do zakupów wykonywanych drogą elektroniczną. Każda osoba, która zakupi jakikolwiek przedmiot w sklepie internetowym, ma prawo odstąpić od umowy przez 14 dni, które liczą się od dnia dostarczenia przesyłki. Osoba kupująca nie jest zobowiązana do podawania żadnej przyczyny takiej decyzji.

Podstawą do odstąpienia od umowy jest złożenie pisemnego oświadczenia. Ważna jest również kwestia związana z odesłaniem paczki. Wysyłamy ją na własny koszt, jednak sprzedawca musi poświadczyć na piśmie odbiór przesyłki, a następnie zwrócić pieniądze za towar oraz koszty związane z najtańszym sposobem dostarczenia przesyłki. Istnieją jednak pewne wyjątki, o których również powinniśmy pamiętać. Nie można odstąpić od umowy, jeżeli sprzedający był osobą fizyczną, gdy towar był zakupiony na licytacji lub przedmiot był wykonany na zamówienie kupującego.

W przypadku, w którym produkt został zakupiony w stacjonarnym punkcie handlowym, konsument chcący go zareklamować ma prawo skorzystać z jednej z dwóch podstawowych form dochodzenia swoich roszczeń:

a

Gwarancja

Jest to forma dobrowolnego oświadczenia przedsiębiorcy lub producenta, która gwarantuje odpowiednią jakość sprzedawanych przez niego produktów. W gwarancji wyszczególniony jest zakres odpowiedzialności, uprawnienia przysługujące kupującemu oraz okres obejmujący ochronę gwarancyjną. Nie zawsze można skorzystać z tej formy dochodzenia swoich praw, ponieważ to gwarant samodzielnie definiuje swoje obowiązki i ma prawo do zastosowania wyłączeń, w ramach których konsumentowi nie będzie przysługiwało prawo do reklamacji produktu.

a

Rękojmia

Jeżeli nie przysługuje Ci prawo do skorzystania z udzielonej gwarancji, występując w roli konsumenta, możesz zdecydować się na wykorzystanie rękojmi. Jest ona definiowana przepisami prawa, dlatego sprzedający nie może wpływać na jej zakres, tak jak ma to miejsce w przypadku gwarancji. Rękojmia dotyczy wszystkich towarów konsumpcyjnych, a okres jej obowiązywania wynosi 2 lata od momentu wydania produktu. Wyjątkiem są jedynie nieruchomości, w przypadku których okres ochrony wynosi 5 lat oraz rzeczy używane. Wówczas okres mija po roku. Konsument może powołać się na rękojmie, jeżeli towar posiada wady fizyczne, niezgodności z umową lub został wydany w stanie niezupełnym. W przypadku istotnej wady konsument ma prawo całkowitego odstąpienia od umowy. Istnieje również możliwość wymiany towaru na nowy, jego naprawy lub obniżenia ceny.

Jeżeli więc zdarzy Wam się sytuacja, w której zakupiliście wadliwy towar, nie bójcie się skorzystać ze swoich praw. Wykorzystajcie jedną z wyżej wymienionych form i twardo negocjujcie ze sprzedającym, który w wielu przypadkach nie ma prawa wam odmówić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>